دانلود نمونه سوالات پایانی سال اول دبیرستان
شامل دروس : ریاضی ، فیزیک، عربی ، زبان انگلیسی ، شیمی ، زیست شناسی
دانلود نمونه سوالات پایانی سال دوم دبیرستان رشته تجربی
شامل دروس : ریاضی ، فیزیک ، عربی ، شیمی ، زیست ، زبان
دانلود نمونه سوالات پایانی سال دوم دبیرستان رشته ریاضی
شامل دروس : ریاضی ، فیزیک ، عربی ، شیمی ، زبان
از هم تقتق ترسناک قدمهای خرداد و درس خواندنهای شب امتحان و بوی چای غلیظ و نسکافه پرملات، به گوش و چشـم و بینی میرسد.
خردادی که خوب یا بد، میخواهد تلاش نه ماهه سال تحصیلی را، یک جا نشان پدر و مادر و عمه و خاله دهد و در این افشاگری، رحم و مروت هم سرش نمیشود. اگر کارنامهات پر از ۲۰ باشد که هیچ! مثل بادکنک بادت میکند و به هوا می بردت، اما به ازای هر عدد کوچکتر از ۲۰، تو را هم پیش در و همسایه کوچک میکند! حالا.... به ادامه مطلب بروید ...
ادامه مطلب...
نیرویی که دو اتم را در یک پیوند کووالانسی به هم متصل نگه می دارد؛ ممکن است از نیروی موجود میان یک جفت کاتیون و آنیون بیشتر است.
پس از تشکیل پیوند کوالانسی ؛نیروهای دافعه و جاذبه برابر می شوند و اتم ها در فاصلهای تعادلی نسبت به هم قرار میگیرند. طول پیوند نشاندهندهی جایگاه اتمها در پایینترین سطح انرژی است. اغلب طول پیوند با انرژی پیوند نسبت عکس دارد. اگرتفاوت الکترونگاتیوی دو اتم در یک پیوند بزرگتر از۷ /۱ باشد؛اغلب آن را در گروه پیوندهای یونی دسته بندی کرد.فلوئور با وجود کوچک بودن شعاع انرژی پیوندش نیز کم است. پیوندهای کووالانسی ناقطبی و یونی ؛دو انتهای یک گستره از انواع پیوند به شمار میرود. ستارهشناسان گمان میکنند که سطح بزرگترین ماه سیاره ی کیوان (زحل)از اتان مایع پوشیده شده است . جرم فرمول مولکولی گلوکز ۶برابرجرم فرمول تجربی آن است. فرمالدهید سمی و سرطان زا ست و فرمول تجربی آن مشابه فرمول تجربی استیک اسید است. در نشادر هر سه پیوند یونی ؛کووالانسی وداتیو کجود دارد وتعدادپیوند کووالانسی درآن باتعدادپیوند کووالانسی در دی نیتروژن مونواکیسد برابر است. در مولکول دی کلرومتان؛ اغلب اتم ها به جز هیدروژن به آرایش هشتایی پایدار رسیده اند. دی متیل اتر گازی است که بعنوان پیشرانه در افشانه ها وگاز یخچال به کار می رود. مولکول کلردی اکسید ؛دارای شکل هندسی خمیده بودا و همه ی اتم های آن از قاعده ی هشتایی پیروی نمی کنند. درساختار مولکول کربن مونواکسید ؛یک پیوند کووالانسی کوئوردینانسی وجود دارد. هر مولکولی که دارای کولکول قطبی باشد در میدان الکتریکی جهت گیری می کند. در مولکول فرمالدهید؛زاویه ی میان پیوندهای یگانه از ۱۲۰ درجه کوچک تر است. توزیع ناهمگون الکترون ها روی مولکول؛نیروهای بین مولکول را افزایش می رهد. هیدروژن کلرید ترکیبی است و اتم هیدروژن در آن بار الکتریکی جزئی مثبت است. شمار جفت الکترون های پیوندی در کولکول اتن وکتن برابراست. زاویهNH3 برابر PH3نیست وبزرگتر از زاویه ی پیوند در مولکول آب است. فرموا تجربی CH2Oرامی توان به سه ترکیب فرمالدهید؛استیک اسید وگلوکز نسبت داد. درCH4,نیروی جاذبه ی بین مولکولی تنها از نوع نیروی جاذبه ی لاندون است. از میان گونه های «BF3؛H3O+؛ALCL3؛PH3»؛تنهاPH3 می تواند بایونا+H پیوند کووالانسی- کوئوردینانسی تشکیل دهد. درمیان گونه های شیمیایی«SF4 ,NH4+ ,PCL4+ ,SiF4 , IF4+ » ؛۳ گ.نه دارای شکل هندسی چهار وجهی منتظم اند. دربین مولکولهای «SiF4 ,PCL5 ,SF4 , BCL3»,تنها یک مولکول وجود دارد که قاعده ی هشتایی پایدار در مورد اتم مرکزی آن ها رعایت شده است. دربین ترکیبهای «CaC2, C2H4, HCN, C2H2, N2, O2 ,HF »؛تنها چهار ترکیب وجود دارد که پیوند کووالانسی سه گانه دارند.
سوال امتحانی دانشگاه هاروارد:
این سوال مربوط به سال ۲۰۰۱ رشته علوم تحقیقات دانشگاه هاروارد است و استفاده از ماشین حساب ممنوع بوده است. سوال این است که …. اگر ۲ = ۲۵ ۳ = ۱۲۵ ۴ = ۶۲۵ ۵ = ؟
۱ = ۵
ادامه مطلب...
حسن ساعی دهقان در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، با بیان اینکه مرحله دوم آزمونهای المپیاد علمی دانشآموزی دقایقی پیش در سراسر کشور به صورت همزمان آغاز شد، اظهار کرد: مرحله دوم آزمونهای المپیاد علمی دانشآموزی به صورت متمرکز در مراکز استانها و همچنین ۸ حوزه خارج از کشور در قالب ۲ حوزه دختران و پسران برگزار میشود.
وی با بیان اینکه در هر استان فقط ۲ حوزه امتحانی دختران و پسران برای آزمون المپیادهای علمی دایر است، افزود: امروز صبح ساعت ۸:۳۰ آزمون های رشته فیزیک و زیست آغاز و همچنین برگزاری آزمون رشته کامپیوتر در ۲ نوبت بعد از ظهر امروز و صبح فردا انجام میشود.
معاون باشگاه دانش پژوهان جوان با بیان اینکه آزمون فیزیک از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۳ امروز به مدت زمان ۲۷۰ دقیقه به طول خواهد انجامید، گفت: یک سوال عملی و ۸ سوال نظری که باید به صورت تشریحی پاسخ داده شوند، تشکیل دهنده محتوای سوالات آزمون فیزیک است؛ در آزمون عملی دانش آموزان با در اختیار داشتن ابزار و وسایل لازم، آزمایش خواسته شده را انجام می دهند و نتیجه را به صورت کتبی ارائه خواهند داد.
ساعی دهقان با بیان اینکه دانش آموزان شرکت کننده در رشته زیست شناسی نیز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰، به مدت ۱۸۰ دقیقه مهلت دارند تا به ۱۷ سئوال آزمون مربوطه پاسخ دهند، تصریح کرد: امروز ۱۵۴۵ دانش آموز در رشته فیزیک، ۱۱۰۹ دانش آموز در رشته زیست شناسی و ۱۶۲۰ دانش آموز در رشته کامپیوتر در سراسر کشور و ۸ حوزه خارج از کشور در مرحله دوم آزمون المپیادهای علمی به رقابت می پردازند.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که نتایج این آزمون ها چه زمانی اعلام خواهد شد، اظهار کرد: طبق پیش بینی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته، در دهه سوم خردادماه نتایج مرحله دوم آزمون های المپیاد علمی دانش آموزی اعلام خواهد شد.
دانلود مجموعه نکات جمع بندی مبحث ریاضیات پایه
سلام میخوام نکته و تست امروز رو یه جور دیگه مطرح کنم؛یعنی بصورت تشریحی اما شک نکن که همین سوالات تشریحی هستن که به تست تبدیل میشن!!! شعار ueqm اینه که : “همیشه راه ساده تری هم هست!!!” فایل زیر رو دانلود کن و ازش الگو بگیر،برای حل تست های مشابه! منبع : www.ueqm.ir
منبع : سایت کارامث سوالات خردا ۹۰ ***************************** آمار مدل سازی دهخدا طراح : سپهری ********************************* آمار و مدل سازی طراح : جناب آقای رضا کاظمی آمار و مدل سازی طراح: جناب آقای رضا کاظمی با سپاس فراوان از همکار خوبمان جناب آقای کاظمی از قزوین ********************************* آمار و مدلسازی سوم تجربی طراح: خانم محمدباقری سوالات ریاضی پایه دوم ریاضی- طراح : خانم حسنلو سوالات آمار و مدلسازی پایه دوم ریاضی- طراح: خانم حسنلو سوالات ریاضیات ۲ تجربی طراح: خانم میری سوالات ریاضی ۱- طراح : خانم یوسفی سوالات هندسه ۱ – پایه دوم تجربی و ریاضی- طراح :خانم قره داغی سوالات آمار و مدلسازی پایه دوم انسانی- طراح: خانم صالح آهنگر با سپاس فراوان از همکاران خوبمان در دبیرستان ایثار خانم ها محمد باقری و حسنلو ************************** سوالات ارسالی دوست ارجمندم جناب آقای حسینی از اهر مجموعه سوالات ارسالی دوست و همکار بزرگوارم جناب آقای محمودی از فریمان با سپاس از جناب آقای محمودی ************************************ سوالات ریاضیات ۲ دبیرستان محمد باقر صدر ناحیه ۳ تبریز با سپاس از دوست و همکار ارجمندم جناب آقای بختی ************************************ نمونه سوالات آمار و مدلسازی دبیرستان نمونه دولتی مولود کعبه شهرستان قدس طراح سوالات: خانم ذوالقدر از همکار محترم سرکار خانم ذوالقدر سپاسگزارم *************************** سوالات ارسالی دوست و همکار بزرگوارم جناب آقای اسکندری ار ناحیه ۳ تبریز با سپاس فراوان از دوست و همکار ارجمندم جناب آقای اسکندری *********************************** ارسالی از همکار خوبمان سرکار خانم اعتماد از منطقه ۱۵ تهران *************************** با سپاس از دوست خوبم جناب آقای مروتی از ناحیه ۴ تبریز *************************** نمونه سئوال ریاضی ۲ ارسالی از جناب آقای عارف میاحی عرب دبیر دبیرستان نمونه دولتی دکتر حسابی ناحیه ی ۲ اهواز با سپاس فراوان از دوست و همکار بزرگوارم جناب آقای عامری ************************* ریاضیات ۲ از استاد درآیش تصویر صفحه اول سوال تصویر صفحه دوم سوال با تشکر از استاد درآیش ********************* مجموعه سوالات ارسالی دوست و همکار بزرگوارم جناب آقای اسکندری ار ناحیه ۳ تبریز *********************************** آمار سوم تجربی طراح : جناب آقای جهانگیری با سپاس فراوان از همکار خوبمان جناب آقای جهانگیری از ناحیه ۳ تبریز ***************************** آمار مدل سازی دهخدا طراح : سپهری ********************************* آمار و مدل سازی طراح : جناب آقای رضا کاظمی آمار و مدل سازی طراح: جناب آقای رضا کاظمی با سپاس فراوان از همکار خوبمان جناب آقای کاظمی از قزوین ********************************* آمار و مدلسازی سوم تجربی طراح: خانم محمدباقری سوالات ریاضی پایه دوم ریاضی- طراح : خانم حسنلو سوالات ریاضیات ۲ تجربی طراح: خانم میری سوالات ریاضی ۱- طراح : خانم یوسفی سوالات هندسه ۱ – پایه دوم تجربی و ریاضی- طراح :خانم قره داغی با سپاس فراوان از همکاران خوبمان در دبیرستان ایثار خانم ها محمد باقری و حسنلو ************************** از لینک زیر سؤال و پاسخ ریاضیات ۱ مجتمعهای آموزشی شهید چمران ۱ و ۲ بیروت را دریافت نمایید. مجتمعهای آموزشی شهید چمران ۱و۲ بیروت با سپاس فراوان از همکاران خوبمان آقای حیدری و سرکار خانم رسولی زاده ***************************** با سپاس فراوان از همکاران خوبمان آقایان حسینی و ساداتی از قائم شهر ************************************* سوالات ریاضیات ۲ طراح: جناب آقای رضا علیزاده ریاضی ۱ ابن سینا طراح: جناب آقای رضا علیزاده ریاضی عمومی ۲ طراح: جناب آقای رضا علیزاده با سپاس فراوان از دوست و همکار خوبم جناب آقای علیزاده از نور آباد *************************** سوالات ارسالی همکار خوبمان استاد علیزاده از نور آباد هندسه تحلیلی طراح رضاعلیزاده از شهرستان دلفان ریاضیات گسسته دبیرستان غیرانتفاعی ابن سیناشهرستان نورآباد طراح استاد علیزاده هندسه تحلیلی و ریاضیات گسسته ارسالی همکار عزیزم آقای محمد میری از دبیران ریاضی بخش الوار گرمسیری از توابع اندیمشک آقای محمد میری از دبیران ریاضی بخش الوار گرمسیری از توابع اندیمشک ارسالی همکار ارجمند آقای امیر رزم آرا ازشهرستان مه ولات ریاضی عمومی چهارم تجربی ارسالی همکارگرانقدرمان جناب آقای موسی بشارت نیا دبیر ریاضی شهرستان مهر ،استان فارس سوال ریاضی عمومی تجربی ارسالی از همکار خوبمان جناب آقای نصیری از مشهد سوالا ریاضی عمومی ارسالی از همکار خوبمان جناب آقای کارگر بهبهانی از شهرستان بهبهان استان خوزستان ریاضی۲ارسالی ازهمکار عزیزمان آقای هادی کارگربهبهانی از بهبهان استان خوزستان سوالات ارسالی همکار خوبمان یوسف منصوری دبیر ریاضی از اسلام اباد غرب سوالات آمار و مدل سازی ارسالی از دوست و همکار خوبم آقای فتاح پور از ناحیه ۲ تبریز سوالات ریاضی ۱ استاد حافظ پل از دزفول آزمون ریاضی اول متوسطه مربوط به دبیرستان آزادگان دزفول در اردیبهشت٩١ سوالات هندسه ۱ و ریاضی ۱ خانم محمد باقری سوالات ارسالی همکار محترم خانم دودانگه از ابهر سوالات ارسالی دوست و همکار خوبم جناب آقای شایان نسب از دزفول ************************************* سولات ریاضی ۱و ریاضی ۲طراح آقای مسیب رضایی از نهاوند *************************************************** سوالات ارسالی همکار خوبمان خانم اقدامی مقدم از بندر انزلی وبلاگ : http://www.77math.com سوالات ارسالی همکار خوبمان آقای بهروز قیامی از ناحیه ۱ رشت ریاضیات گسسته ارسالی همکار خوبمان آقای جواد کاخکی از تبادکان مشهد هندسه تحلیلی ارسالی همکار خوبمان جواد کاخکی از تبادکان مشهد ریاضی عمومی ارسالی همکار خوبمان جواد کاخکی ******************************* سوالات ارسالی دوست و همکار خوبم جناب آقای علوی از مرند سوالات امتحان ریاضی ۱ شاملو۲ مرند ۹/۳/۱۳۹۱ سوالات امتحان ریاضی پایه چهارم انسانی شاملو ۲ مرند ۱۱/۳/۱۳۹۱ ************************ سوال آمار و مدل سازی ارسالی از همکار خوبمان سرکار خانم فرزانه نصر از اصفهان ****************************** سوال و راهنمای تصحیح امتحان هماهنگ ریاضی ۱ سال اول متوسطه (خارج کشور) خردادماه ۹۱ با سپاس از همکار خوبم استاد حیدری از بیروت ********************* سوالات ریاضی ۲ خرداد ۹۱ استاد حسینی از اهر ************************** ارسالی همکارمحترم سرکارخانم فاطمه گوهری از استان خراسان رضوی دبیرستان شهیدحسینی محراب ***********************دانلود نمونه سوالات درس ریاضی پایه های مختلف
ریاضیات گسسته دبیرستان بهشتی ۱ شهرستان نورآباد طراح استاد علیزاده
ردیف
نوع فایل
مشخصات
۱
ریاضی دوم دبیرستان امام علی (ع)
۲
ریاضی اول دبیرستان امام علی (ع)
۳
ریاضی اول دبیرستان شاهد
1-لیست اسامی همه ی رشته های نظری
ریاضی و فیزیک
علوم تجربی
ادبیات و علوم انسانی
علوم و معارف اسلامی
هنر
لیست اسامی همه یرشته های فنی
الکترونیک
الکتروتکنیک
الکترونیک و مخابرات دریایی
مکانیک موتورهای دریایی
ناوبری
ساختمان
نقشه برداری
چاپ
تأسیسات
صنایع چوب و کاغذ
مکانیک خودرو
ساخت وتولید
نقشه کشی عمومی
صنایع فلزی
سرامیک
متالوژی
صنایع نساجی
صنایع شیمیایی
معدن
لیست اسامی همه یرشته های حرفه ای
حسابداری بازرگانی
طراحی و دوخت
کامپیوتر
تربیت بدنی
مدیریت خانواده
صنایع غذایی
گرافیک
نقشه کشی معماری
مرمت آثار فرهنگی
سینما
پشتیبانی صحنه
کودکیاری
توجه! توجه!
مراقب افت تحصیلی خود باشید!
سال اول دبیرستان، سال سرنوشت شماست پس مراقب افت تحصیلی خود باشید. همان طور که
دراین مقاله تلاش می کنیم تا شناخت اجمالی از سال اول دبیرستان به شما ارائه دهیم.
یکی از تغییرات بارزی که شما با آن روبرو شده اید کتاب های درسی شما می باشد.
سال اول دبیرستان درس علوم راهنمایی به سه کتاب تخصصی فیزیک، شیمی، علوم زیستی و بهداشت و کتاب ادبیات دوره راهنمایی هم به دو کتاب ادبیات فارسی و زبان فارسی تقسیم شده است. توجه و علاقه به هر کدام از این دروس در انتخاب رشته سال دوم دبیرستان، برای شما راهگشاست.
در پایان این سال تحصیلی انتخاب رشته دوره متوسطه را در پیش خواهید داشت. انتخاب یکی از پنج رشته ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، کاردانش و فنی حرفه ای. بنابراین توجه به زمینه های علایق شخصی، استعداد و داشتن دورنمایی از آینده شغلی در انتخاب صحیح رشته تحصیلی به شما کمک خواهد کرد. این سال، سال سرنوشت شماست پس آگاهانه و با شناخت درست این مسیر را طی کنید.
برای مطالعه کلی دروس: پیش مطالعه قبل از شروع کلاس، مطرح کردن سوال بر سر کلاس و مرور مطالعه تدریس شده در منزل به یادگیری سریع و تفهیم مطالب به شما کمک خواهد کرد.
باید دقت داشته باشید که هر درس شیوه مطالعه خاص خود را می طلبد. به عنوان مثال درس عربی و زبان انگلیسی به یادگیری لغات و حل تمرین زیاد نیاز دارد و درس ریاضی و فیزیک هم نیازمند تمرین و رفع اشکال بر سر کلاس می باشد.
یادگیری کامل کتاب درسی و حل تمارین، مطالعه جزوات درسی دبیران به ترتیب موجب تفهیم، تثبیت و تسلط مطالب درسی برای شما خواهد بود. پس مطالب درس ریاضیات را جدی بگیرید و به یادگیری بهتر خود کمک کنید.
بسیار مهم: معدل کتبی سوم دبیرستان چند سالی است که مستقیماً در کنکور سراسری تأثیر بسزایی داشته و همتراز دروسی مانند عربی و زبان نمره آن به درصد تبدیل شده و جزو یکی از دروس کارنامه کنکور محاسبه می گردد. امسال (سال ۹۰) که انتخاب رشته ها را انجام می دادیم ، کارنامه ها ی داوطلبان حکایت جالبی را نقل می کردند و آن اینکه تأثیر ۲۵ درصدی معدل در کارنامه ها اختلاف بسیار زیادی را برای معدل های نابرابر اما با درصدهای یکسان سبب شده بود اگر پیش از سال ۹۰ ، ۲ داوطلب با درصدهای یکسان اما با ۴ نمره اختلاف بین دو معدل کتبی شان داشتیم ، تفاوتی درحدود ۴۰ درصد را در اختلاف رتبه هایشان را ایجاد می کرد مثلاً دانش آموزی با معدل ۱۰ و با رتبه ی ۸۰۰۰ همان درصدهایی را داشت که دانش آموزی با معدل ۱۹ با رتبه ی ۵۰۰۰ داشت اما امسال دانش آموز با معدل ۱۹ رتبه اش ۳۰۰۰ شده بود یعنی در کل چیزی حدود ۶۰ درصد اختلاف به سبب معدل پایینتر وبالاتر بین دو داوطلب افتاده بود؛ به همین خاطر به دانش آموزان سال سومی اکیداً توصیه می شود که معدل سال سوم خود را بسیار بسیار بسیار جدی بگیرند !!!!!! برای رسیدن به چنین هدفی لازم است دانش آموزان از همان ابتدای سال سوم با شدت هر چه تمام تر روی دروس خود به خوبی کار کرده و از همان آغاز سال نمره های خود را بالای نوزده نگه دارند ، حتی در برخی موارد توصیه می شود با شرکت در کلاس های خصوصی و نیمه خصوصی ضعف های خود را جبران نمایند ، این نوع هزینه بسیار بهتر از آن است که بخواهید کمبود معدل خود را با انواع کلاس های کنکور جبران نمایید. به همین خاطر جلسات برنامه ریزی ویژه ای اختصاصاً برای دانش آموزان خوبی که احیاناً با همه ی ضعفهای خود انگیزه بالایی دارند و می خواهند معدل بالایی در آزمون های کتبی سوم دبیرستان بگیرند انجام می دهیم .تأثیر چشمگیر معدل سوم دبیرستان در کنکور سراسری
برنامه ریزی هایی که صورت می گیرد از نظر کیفیت و شیوه ، کاملاًً متفاوت با آن چیزی است که دانش آموزان تاکنون دیده یا شنیده اند.
دانلود جزوه آموزشی زمین شناسی
با تشکر از رضا ستار دانش آموز سوم تجربی کاری از محمد گنجی www.m-ganji.com
کسب رتبه ی برتر در مسابقات حفظ قرآن کریم شهرستان دهاقان توسط
آقای وحـــیــــــــد ضــــــــرغــامـــی
دانش آموز کلاس اول 202 را به ایشـــــان و خانواده ی ایشـــــان تبریک میگوییم
شورای دانــش آوزی
دبیرســتان و مرکز پیش دانشگاهی شهید رضویان
تعریف ویروس: ویروس، قطعهای از نوکلئیک اسید است که درون پوششی از پروتئین قرار دارد. با توجه به این تعریف، ویروس از دو بخش تشکیل شده است: اسیدنوکلئیک و پوشش پروتئینی. ویژگیهای عمومی: ویروسها، از باکتریها بسیار کوچکترند. مثال: اگر ۱۰۰ ویروس آنفلوآنزا در کنار یکدیگر قرار بگیرند، طول آنها برابر طول یک باکتری میشود. (اندازه یک ویروس آنفلوآنزا، ۰۱/۰ طول یک باکتری است) * طول یک باکتری حدوداً ۲ میکرون است، میتوان نتیجه گرفت که اندازه یک ویروس آنفلوآنزا برابر با ۰۲/۰ میکرون است. بیشتر ویروسها فقط با میکروسکوپ الکترونی قابل مشاهدهاند. ویروسها همگی برای تولید مثل وارد سلولها میشوند و با آلوده کردن سلول میزبان و استفاده از امکانات آن، تولید مثل میکنند. توجه کنید که: ۱- ویروس برای تولید مثل، حتماً باید وارد یک سلول زنده شود. ۲- ویروسها در خارج از سلولهای زنده، موجوداتی غیرفعال هستند. ۳- ویروسها را «انگل اجباری درون سلولی» مینامند. منظور از آلوده کردن، وارد شدن ویروس یا ماده ژنتیک آن، به درون سلول است. زیست شناسان بنا به دلایل زیر، ویروسها را زنده نمیشمارند: ۱- ویروسها رشد نمیکنند: قادر به ماده سازی و بزرگ شدن و یا تغییر ابعاد خود نمیباشند. ۲- هومئوستازی ندارند: یعنی نمیتوانند شرایط محیط داخلی پیکر خود را ثابت نگه دارند. ۳- متابولیسم درون آنها رخ نمیدهد. اهمیت ویروسها، در ایجاد بیماری در بسیاری از جانداران و تأثیر مهمی است که بر دنیای زنده بر جای میگذارند. جمعبندی: با توجه به مطالب فوق میتوان گفت که: ۱- با توجه به ساختار ویروس که فقط از پوشش پروتئینی و اسید نوکلئیک ساخته شده است، ویروسها سایر اجزای سلول از جمله غشاءسیتوپلاسمی، سیتوپلاسم و اندامکهای سیتوپلاسمی را ندارند. تکثیر ویروسها نیز توسط خود ویروس صورت نمیگیرد، بلکه توسط سلول میزبان صورت میگیرد. ۲- چون ویروسها فاقد اندامکهای سیتوپلاسمی هستند، لذا آنزیم درون آنها وجود ندارند و هیچ واکنشی درون آنها صورت نمیگیرد. به عنوان مثال قادر به، همانندسازی، رونویسی و ترجمه نمیباشند. ویژگیهای عمومی: پروکاریوت هستند. هسته سازمان یافته ندارند، مواد وراثتی آنها درون سیتوپلاسم و در ناحیهای به نام ناحیهی نوکلئوئیدی قرار دارد. بیشتر آنها در حدود ۱ میکرومتر قطر دارند. به طور متوسط اندازه آنها یک دهم سلولهای یوکاریوتی است. از ویروسها بزرگتر هستند. تک سلولی هستند. نکته: بعضی از باکتری به هم میچسبند و ساختارهای رشته مانندی را پدید میآورند. اما پرسلولی محسوب نمیشوند، چون برخلاف جانداران پر سلولی واقعی بین سیتوپلاسم آنها ارتباط مستقیم وجود ندارد. کروموزوم باکتری از DNA حلقوی تشکیل شده است. باکتریها دارای یک کروموزوم حلقوی هستند. دریوکاریوتها DNA خطی بوده و پروتئینهایی به نام هیستون به آن متصل است، اما در باکتریها به DNA ، پروتئین متصل نمیشود. یادآوری: برخی از باکتریها علاوه بر کروموزوم اصلی دارای یک DNA حلقوی کوچک به نام پلازمید هستند که آن را کروموزوم کمکی نیز مینامند. باکتریها با روش تقسیم دوتایی تولید مثل میکنند. در این روش بسیار ساده، چرخه سلولی و مراحل تقسیم میتوز و میوز صورت نمیگیرد. باکتریها فاقد اندامکهای غشادار هستند به عبارت دیگر میتوکندری، شبکه آندوپلاسمی، دستگاه گلژی، لیزوزوم، واکوئل و کلروپلاست ندارند. توجه: برای بخاطر سپردن میگویند باکتریها «مشگل» ندارند. (م: میتوکندری، ش: شبکه آندوپلاسمی، گ: دستگاه گلژی، ل: لیزوزوم) تاژک: تاژک باکتری از یک تار پروتئینی تشکیل شده است که با حرکات خود باکتری را به جلو میراند. مقایسه: تاژک یوکاریوتها مثل تاژک تاژکداران و تاژک آنتروزوئید خزه و سرخس دارای ساختار میکروتوبولی هستند، در حالی که تاژک باکتریها ساختار میکروتوبولی نداشته و از یک تار پروتئینی تشکیل شده است.
دانلود نکات درسی مبحث الکترشیمی درس شیمی سال چهارم
مبحث الکتروشیمی به طور متوسط ۳ تا ۴ سؤال کنکور را به خود اختصاص میدهد.
دانلود ۳۱ سوال پرتکرار ویژه رشته تجربی مبحث الکتروشیمی به طور متوسط ۳ تا ۴ سؤال کنکور را به خود اختصاص میدهد.
پوستر اتحادهای جبری می تواند به عنوان زمینه صفحه رایانه استفاده شود که در هر بار باز شدن رایانه باعث یادآوری نکاتی شود این اولین قسمت از سری پوسترهای ریاضی خواهد بود
منبع: www.fera.ir دانلود فایل پوستر
خدایا کمک کن
خدایا کمک
جوانان را کمک کن
اینترنت دنیای خرابی شد و جوانان غافل
یا امام عصر فرجی کن