برای دیدن نمونه سوالات المپیاد زیست کشوری سال های 90 89 و 88
به ادامه مطلب بروید
به ادامه مطلب بروید
ادامه مطلب...
چرا که آثار رحمت الهی و ذخایر برکات خداوندی در این ماه پدیدار می شود و انوار جمال الهی بر زمین و زمینیان می تابد . ولادت رسول اکرم صلی الله علیه وآله که مثل آن در گیتی اتفاق نیفتاده ، در این ماه بوده است . آری اشرف و سید موجودات و نزدیک ترین خلق به خدا در چنین روزهایی به دنیا آمد .
مسلمان مراقب باید در شکر این نعمت عظیم کوشش فراوان کند و رحمت وسیع خداوندی را برای خود فراهم سازد . تمامی ماه ربیع را غنیمت شمرده ، با توسلات و مناجات خود را از الطاف حق بهره مند سازد .
با اخلاص و ادای شکر این نعمت بسیار بزرگ به معرفت خود افزوده ، از صفات پسندیده بهره برداری کند . درون خود را مرکز تجلی انوار الهی نماید و از غفلت و سهو دوری گزیند تا در فردوس اعلا با نبیین ، شهدا و صدیقین همنشین شود .
تصاویر زیر ، عکس هایی از حمام فین کاشان است و امیر کبیر ، درست در همین جایی که در تصاویر می بینید ، توسط مزدوران قاجار به شهادت رسید و به رحمت الهی پیوست.
راستی چند امیر کبیر باید در این ملک قربانی شوند؟
محل شهادت امیر کبیر
کفش و لباس امیر کبیر که در باغ فین کاشان نگهداری می شود
امیری که بزرگ بود
طی حدود یك قرن و نیم كه از شهادت امیر به دست جیرهخواران و سر سپردگان طاغوت میگذرد، دوست و دشمن در ستایش از این روح آزاده و شخصیت مقتدر سخن گفتهاند. همه متفق القول اعتراف كردهاند كه "مصلحی" چنین تشنه اصلاح، "سیاستمداری" چنان شیفته استقلال و "زمامداری" چنین خیرخواه ملت، نه تنها در تاریخ دو هزار و چند ساله ایران بلكه در تاریخ جهان، كم نظیر و كمیاب است.
میرزا تقی خان امیركبیر یا میرزا محمدتقی خان امیركبیر، پسر مشهدی قربان هزاوهیی فراهانی نوه تهماسب بیك است. (مشهدی قربان طباخ اشراف آن زمان كه بعدها به طور اختصاصی طباخ آشپزخانه میرزا عیسی معروف به میرزا بزرگ قائم مقام فراهانی شد). میرزا تقی خان امیركبیر در خانوادهای از طبقات پایینی ملت ایران در روستای هزاوه به دنیا آمد و با حفظ این امتیاز در دامان یكی از بهترین و اصیلترین خاندانهای آن روز ایران تربیت یافت و رشد كرد.
هزاوه در دو فرسخی شمال غربی شهرستان اراك و در مجاورت فراهان زادگاه خانواده بزرگ قائم مقام قرار داشت. كربلایی محمد قربان در سلك نوكران میرزا عیسی قائم مقام بزرگ درآمد و به مقام آشپزی رسید و در زمان میرزا ابوالقاسم قائم مقام دوم و صدر اعظم محمدشاه مقام نظارت در آشپزخانه را احراز كرد و در اواخر عمر "قاپوچی" قائم مقام شد. حشر و نشر میرزا تقی خان با فرزندان خانواده قائم مقام از سویی و استعداد و دقت نظر امیركبیر از سوی دیگر از او شخصیتی میسازد كه نظیر آن در عصر قاجار كمتر دیده میشود. راه یافتن امیر كبیر به كلاس درس فرزندان قائم مقام در حالی كه امثال او حق تعلیم و تعلم نداشتهاند و تعبیراتی كه قائم مقام در خصوص او به كار میبرد، عظمت شخصیت امیركبیر را در همان دوران طفولیت نشان میدهد.
امیر چون به سن رشد رسید در دستگاه قائم مقام و دستگاه محمدخان زنگنه امیر نظام، وارد خدمات دولتی شد. تحریر و نویسندگی در محضر این دو شخصیت، آغاز كار امیركبیر است. بعد از مدتی لشكر نویسی در سال 1251 هجری قمری به شغل و لقب مستوفی نظام در لشكر آذربایجان منسوب و ملقب گردید. بعد از سمت استیفا به وزیر نظامی فرمانده كل قوا میرسد و بعد از مدتی با جلوس ناصرالدین شاه بر تخت، محمدتقی خان، به لقب امیركبیری، اتابكی و نائبی درآمد. در حالی كه منصب صدارت و امیر نظامی را داشت. حسادت امثال میرزا آقاخان نوری و دسایس او همراه با مهدعلیا در این هنگام علیه امیركبیر در شاه اثری نكرد و ازدواج امیر كبیر با خواهر تنی ناصرالدین شاه یعنی عزت الدوله اوضاع را كمی به نفع امیركبیر آرام كرد. امیركبیر سرگرم اصلاحات كلی شد در حالی كه مملكت سخت گرفتار طغیان ناشی از هرج و مرج اواخر دوران محمدشاه بود.
اقدامات مهم
از مهمترین اقدامات وی میتوان به موارد زیر اشاره كرد: رسیدگی به وضعیت مشوش ارتش، اصلاح امور مالیاتی، ختم غائله خراسان و قلع و قمع كردن حسین خان سالار و پیروان میرزا علی محمد شیرازی، ختم غائله مازندران كه سنگر و پناهگاه بابیان به سركردگی ملاحسین شیرویهیی و ملاحمدعلی قدوسی بود.حذف القاب و عناوین درباری، برافراشتن بیرق ایران در ممالك خارجه، تأسیس مدرسه دارالفنون، ایجاد روزنامه وقایع اتفاقیه در پنجم ربیعالثانی 1267 هـ.ق كه بعدها با عناوین روزنامه دولتی ایران و روزنامه دولت علّیه ایران و روزنامه ایران منتشر میشد، ایجاد چاپارخانه منظم، ساختن محلی برای توپ توپچیان به نام میدان توپخانه، منع رشوه و تأسیس كارخانههای مختلفی چون بلورسازی، چلواربافی، ماهوت بافی، اسلحه سازی، توپ ریزی و غیره.
آنچه همواره نام امیر كبیر را در نهضت علم و دانش ماندگار خواهد كرد، همانا تأسیس مدرسه دارالفنون به سبك جدید و استخدام معلمین و استادان خارجی است كه در كنار آنها اساتید برجسته ایران هم بودند و تدریس میكردند. گرچه بعد از تأسیس این مدرسه آنچه امیركبیر در زمان حیاتش در نظر داشت متحقق نشد و حسودان امیركبیر چون میرزا آقاخان نوری سلطه و نفوذ یافتند و اغراض و امیالشان را در این امر مهم دخالت دادند، از جمله بردن صد نفر شاگرد از شاهزادگان به نزد ناصرالدین شاه تا در این مدرسه تعلیم یابند. افسوس كه یك روز پس از عزل امیركبیر، معلمان فرنگی وارد تهران میشوند و گویی او را در حال توقیف ملاقات میكنند. میرزا آقاخان نوری با وجود آمدن معلمان از فرنگ، هنوز سعی در تعطیلی دارالفنون دارد كه ناصرالدین شاه مخالفت میكند.
فرمان قتل
سرانجام دشمنی امثال آقاخان نوری و مهدعلیا و... و نادانی ناصرالدین شاه باعث شد، امیركبیر از صدارت و تمام مشاغل دولتی بركنار و چند روز بعد به كاشان تبعید شود.*
بعد از این ، اما بدخواهان امیر و مملکت ، از پای ننشستند و حکم قتل او را از شاه گرفتند و علی خان فراش را روانه کاشان کردند تا امیر را به قتل برساند:
«چاکر آستان ملائک پاسبان، فدوی خاص دولت ابد مدت، حاج علی خان پیشخدمت خاصه، فراشباشی دربار سپهر اقتدار مأمور است که به فین کاشان رفته، میرزا تقی خان فراهانی را راحت نماید. و در انجام این مأموریت بین الاقران مفتخر و به مراحم خسروانی مستظهر بوده باشد.»
صبح روز حادثه
صبح روز حادثه خبر آوردند که پیکی از تهران خواهد رسید که فرمان وزارت امیر و خلعتی شاه را می آورد.امیر اما به حمام رفت . شاید خبر رسیدن خلعت را باور کرده بود. علی خان فراش که به باغ فین رسید چاپار دولتی را در کنار در حمام دید که منتظر امیر بود که از حمام خارج شود و پاسخ نامه ای را از وی بگیرد.
علی خان فراش دست وی را گرفت و با خود به حمام برد که وی زن امیر را از آمدنش مطلع نکند. مامورانش در دیگر حمام را مسدود کردند. امیر کبیر که از حکم قتلش مطلع شده بود ، با توجه به حقی که بر گردن علی خان داشت پرسید شما چرا مامور این کار شدید؟
امیر سپس درخواست کرد عزت الدوله را ملاقات کند و نزد وی وصیت کند اما علی خان آخرین درخواست عمر او را نپذیرفت و کار قتل را آغاز کرد: رگهای دست و پاهایش را بریدند و پس از مدتی خونریزی علی خان فراش به میر غضب اشارهای کرد.
میرغضب با چکمه به میان دو کتف امیر کوبید. چون امیر به زمین در غلطید دستمالی در گلویش فشرد تا جان داد.
فراش به سرعت برخاست و گفت دیگر کاری نداریم. وی و همراهانش با اسبان تند رو به تهران بازگشتند.
پیکر امیر را ابتدا در همان کاشان دفن کردند ولی چند ماه بعد، به اصرار همسرش عزتالدوله کالبدش را به کربلا منتقل کردند و در اتاقی که درب آن به سوی صحن امام حسین باز میشد به خاک سپردند.
بازتاب های داخلی و خارجی
روزنامه وقایع اتفاقیه سه روز پس از قتل امیرکبیر نوشت: «میرزا تقی خان احوال خوشی ندارد و صورت و پاهایش ورم کرده است». دو روز بعد در خبری کوچک نوشته شد: «میرزا تقی خان که سابقاً امیرنظام و شخص اول این دولت بود شب سهشنبه در کاشان وفات یافت.»
روسیه و انگلستان به شدت به قتل امیرکبیر اعتراض کردند. وزیر خارجه انگلستان نامه شدیداللحنی نوشت و حتی برای اطمینان از انعکاس درست آن، ترجمهاش را در لندن انجام داد. در این نامه آمده است:
دولت انگلیس تفاصیل این امر شنیع و وحشی منشانه را شنید... هرگاه پس از این قتل بی ترحمانه مرحوم امیر، گناهان دیگر از این قبیل صدور یابد بر دولت انگلیس لازم خواهد بود که به دقت بپرسند آیا شایسته فخر تاج انگلیس و لایق حقوق مملکت آدمی منش انگلستان است که وزیرمختار آن مقیم مملکتی باشد که در آنجا مشاهده کند ارتکاب اموری را که آن قدر مصادم انسانیت باشد.
وزارت خارجه روسیه نیز نامه اعتراضی را تسلیم مصلحت گزار ایران در سنپترزبورگ نمود که نوری را وادار به پاسخ نمود. تزار روسیه همچنین در دیدار سفیر بریتانیا مراتب «خشم و وحشت» خود را از «قتل وزیر فقید شاه» ابراز داشت و سخن موهنی نیز به زبان آورد: "ایرانیها چنان مردمیاند که نه قانون دارند و نه ایمان."
موضوع قتل امیرکبیر همچنین در مطبوعات این کشورها به طور گسترده مطرح شد.
بی نینگ انگلیسی که همراه وزیر مختار انگلیس امیر را ملاقات کرده وی را فردی درشت و تنومند و هوشمند توصیف کرده است. بی نینگ مینویسد امیر در جوانی اهل کشتی بوده و اندام قوی و درشت وی هم موید همین مطلب است.
وزیر مختار انگلیس در یکی از گزارشهایش مینویسد پول دوستی که صفت بارز ایرانیان است به هیچ وجه در امیر راهی ندارد. همه وی را فردی مورد اطمینان و غیر قابل فساد میدانستند. دکتر پلاک اتریشی مینویسد: پولهایی که به امیر میدادند و نمیگرفت همگی خرج کشتنش شد.
منابع:
سایت دانشگاه شیراز
قبله عالم. نوشته عباس امانت ترجمه حسن کامشاد
ویکی پدیا
وقایع اتفاقیه. ۵ و ۷ ربیعالاول ۱۲۶۸
کلاس اول 201 ........................... ؟
کلاس اول 202 ..............................؟
کلاس دوم تجربی ...........................؟
کلاس سوم تجربی ............................؟
کلاس چهارم تجربی ..............................؟
********************************
فکر می کنید چه کسانی در جاهای خالی بالا قرار بگیرند.
منتظر باشید تا لحظه گرفت کارنامه ها
نفرات برتر همراه با عکس در این درگاه قرار خواهد گرفت ...
نفرات اول آزمون پیشرفت تحصیلی مرحله اول
کلاس اول عمومی محمد شاه حسینی
کلاس دوم تجربی محمد صدری
کلاس سوم تجربی محمد علی نجفی
قابل توجه دانش آموزان گرامی
ثبت نام آزمون مرحله اول المپیادهای علمی کشوری سال ۹۲-۹۱ تا چهارشنبه 27 دی ماه تمدید شد
برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید
رحلت خاتم الانبیا محمد مصطفی (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و خورشیدهشتم ولایت امام رضا (ع) بر
تمام مسلمانان جهان تسلیت باد
شورا دانش آموزی دبیرستان شهید رضویان
قابل توجه دانش آموزان گرامی:
برای استفاده بهتر از وبلاگ ، در این وبلاگ عضو شوید واز امکانات وبلاگ بهره مند شوید .
برای عضو شدن در قسمت چپ ، در قسمت ورود اعضا به قسمت ثبت نام رفته عضو شوید ف
دانش آموزان میتوانند با عضو شدن از امکاناتی چون:
ایجاد انجمن ها
چت و گفت و گو با اعضا
پرسش و پاسخ
سوال از دبیران مدرسه
آزمون های آنلاین و ...
بهره مند شوند.
از همین الآن اقدام کنید
به لینک زیر کلیک کنید و فیزیک 2 را به صورت مجازی یاد بگیرید
http://elearning.roshd.ir/samin/search.asp?keyw=all&ftype=2&fyear=2&fkind=1
دانلود سوالات امتحانات پایانی و داخلی
فیزیک ۲ و آزمایشگاه رشته ریاضی و فیزیک
آموزش تعاملی فیزیک و آزمایشگاه متوسطه منبع: وبلاگ سرای فیزیک
برخی از سوالات و پاسخها با فرمت pdf تهيه شدهاند.و براي خواندن آنها بايد نرم افزار Adobe reader روي سيستم شما نصب شده باشد در صورتيكه اين نرم افزار قبلا در كامپيوتر شما نصب نيست براي دانلود و نصب نرم افزار Adobe reader روي آيكون زير كليك كنيد.
آموزش کامل فیزیک ۲ و آزمایشگاه
فيزيك ۲ و آزمايشگاه رشته رياضي فيزيك نيمسال اول ۸۹ دبيرستان ملاصدرا عجب شير خرداد ماه ۸۹ دبيرستان نمونه دولتي ملاصدرا عجب شيرنيمسال اول دي ماه 1388 دبيرستان نمونه دولتي ملاصدرا عجب شير فصل اول دبيرستان نمونه دولتي ملاصدرا عجب شير سری اول فصل اول دبيرستان نمونه دولتي ملاصدرا عجب شير سری دوم فصل دوم دبيرستان نمونه دولتي تربيت عجب شير خرداد ۸۵ دبيرستان ملاصدرا عجب شير خرداد ۸۵ دبيرستان نمونه دولتي تربيت عجب شير خرداد ۸۶ دبيرستان نمونه دولتي تربيت عجب شير ناحيه ۳ كرج خرداد ۸۸ دبيرستان قلم چي
نمونه سوالات گروه فيزيك يار استان اصفهان
تست كنكور فيزيك ۲ (تهيه كننده سركار خانم رستگارپور )
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
فرمولهاي فيزيك 2 رياضي و تجربي آموزش فیزیک ۲ و آزمایشگاه فصل اول اندازه گیری و بردارها قسمت ۱ آموزش فیزیک ۲ و آزمایشگاه فصل اول اندازه گیری و بردارها قسمت ۲
نکات كليدي جغرافياي عمومی سال دوم دبیرستان به صورت پرسش و پاسخ
درس اول جغرافيا علمي براي زندگي
1- جغرافیا را تعریف کنید. علم بررسی رابطه ی متقابل انسان و محیط به منظور بهبود زندگی بشر.
2- دو عامل اصلی در علم جغرافیا را نام ببرید. انسان و محیط
3- محیط طبیعی چگونه به محیط جغرافیایی تبدیل می شود؟انسان برای استفاده بیش تر از محیط تغییراتی در آن ایجاد می کند ؛ به این ترتیب محیط طبیعی به محیط جغرافیایی تبدیل می شود.
4- محيطهاي طبیعی تشكيل دهندهي كرهي زمين كدامند؟ هوا کره (اتمسفر) – سنگ کره (لیتوسفر) – آب کره (هیدروسفر)
5- پیامد های قطع درختان جنگلی را بنویسید. افزایش گاز کربنیک ، آلودگی هوا، افزایش دمای کره ی زمین ، ذوب یخچال های قطبی ، بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها و دریا ها
6- جغرافیا با چه دیدی به بررسی موضوعات می پردازد؟ چرا؟ ترکیبی یا کل نگری زیرا اجزا و عوامل محیطی در ارتباط با یکدیگر عمل می کند.
7-نقشه های بزرگ مقیاس و کوچک مقیاس را با هم مقایسه نمایید.
بزرگ مقیاس |
کوچک مقیاس |
جزیات را بهتر نمایش می دهند. |
جزییات در ان ها دقیق و مشخص نیست. |
وسعت کمتری را نمایش می دهند. |
پهنه های وسیعتری را نمایش می دهند. |
مانند : نقشه های شهری |
مانند نقشه های قاره ها و کشور ها |
8- كارايي عكسهاي هوايي چه زماني بهتر معلوم ميشود؟ زماني كه از يك ناحيه به فاصله چند ماه يا چند سال تصاوير متعددي گرفته شود.
9- تصاوير ماهوارهاي چه ديدي را به دست ميدهند؟ چرا؟ ديد تركيبي – زيرا اجزاي گوناگون يك محيط را يك جا و به هم پيوسته به نمايش ميگذارند.
10- روش های گرد آوری میدانی اطلاعات کدامند؟ پرسش نامه ، مصاحبه ، مشاهده
درس دوم نگاهي به جغرافياي طبيعي ايران
1- ايران در كدام قسمت آسيا و در چه منطقهاي واقع شده است؟ در جنوب غربي آسيا و در منطقهي خاورميانه
2- به عقيدهي زمين شناسان شكل نهايي كوههاي البرز و زاگرس در چه دورهاي و چگونه به وجود آمده است؟ در اواخر دورهي ترشياري و در اثر فعاليتهاي كوهزايي
3- كوههاي آتشفشاني ايران در چه دورهاي به وجود آمدهاند؟ در اوايل كواترنر
4- چند نمونه از كوههاي آتشفشاني ايران؟ دماوند – سهند – سبلان - تفتان
5- كدام فرسايش مهمترين عامل خارجي تغيير شكل ناهمواريها بوده است؟ آبهاي روان
6- فلات ايران كدام كشورها را در بر ميگيرد؟ ايران و افغانستان و بخشي از پاكستان
7- ويژگي كوههاي زاگرس كدام است؟ منظم و موازي بودن چينخوردگيها – فراواني سنگهاي رسوبي به ويژه سنگهاي كمبود سنگهاي آذرين به جز در اطراف همدان و بروجرد، وجود گسل سراسري از شمال غربي به جنوب شرقي
8- بيشتر رودهاي مهم و پرآب زاگرس به سمت كدام جلگه جريان دارد؟ جلگهي خوزستان
9- دشت را تعریف کنید؟ سرزميني هموار يا نسبتاً هموار كه حصاري كوهستاني آن را فرا گرفته باشد.
10- جلگه را تعریف کنید؟ سرزميني پست و هموار كه از يك طرف به كوهستان و از طرف ديگر به دريا يا درياچه ختم ميشود.
11- ويژگيهاي دشتهاي وسيعي همچون لوت و كوير كداماند؟ بارش كم، تبخير زياد، خاك شور، اختلاف دماي زياد بين تابستان و زمستان، پوشش گياهي ضعيف، فرسايش بادي شديد
12- چرا در غرب كشور دشتهاي حاصلخيزي مانند ماهي دشت به وجود آمده است؟ به دليل رطوبت، شرايط آب و هوايي، جنس خاك
13- علت عدم فعاليت چشمگير كشاورزي در جلگههاي سواحل درياي عمان و خليج فارس كدام است؟ اقليم خشك، خاك نامناسب، رودهاي فصلي و كمآب
14- چه عواملي در حاصلخيزي جلگههاي سواحل درياي مازندران مؤثرند؟ رطوبت كافي، خاك آبرفتي، دماي مناسب
15- چه عواملي در تنوع آب و هوايي كشور مؤثرند؟ اختلاف در زاويهي تابش آفتاب (عرض جغرافيايي)، ارتفاعات و جهت آنها، دوري و نزديكي به دريا، تودههاي هوا
16- دو عنصر تشكيل دهندهي آب و هوا؟ دما و بارش
درس سوم نگاهي به جغرافياي انساني ايران
1- آرياييها از كدام نواحي به فلات ايران آمدند؟ آسياي مركزي و جنوب سيبري
2- مهمترين عامل در شكلگيري سكونت گاهها در ايران كدام است؟ دسترسي به آب
3- واحه چيست؟ به آبادي هاي كوچك در نواحي بياباني كه به دليل وجود چاه و قنات در آنها كشاورزي امكانپذير شده است.
4- مشخصات روستاهاي متمركزو پراکنده را بنویسید؟
-روستاهای متمرکز: فاصله زياد روستاها از يكديگر – دور بودن زمينهاي كشاورزي از خانهها – جمع و متمركز شدن خانهها در يك مكان – گسترش در نواحي خشك و نيمه خشك ايران
- روستاهاي پراكنده: مشخص نبودن مرز روستاها – فاصله كم روستاها از هم – دور بودن مساكن از هم به دليل فراواني آب – گسترش در نواحي مرطوب شمال ايران
5- منظور از روستاهاي پلكاني چيست؟ در روستاهاي نواحي كوهستاني كه براي برخورداري از نور آفتاب ساختمانها را به صورت پلكاني ميسازند.
6- دليل گنبدي شكل بودن سقف خانهها در مناطق گرم و خشك چیست؟ زيرا در اين حالت معمولاً روزها به نيمي از سقف خانه آفتاب مستقيم نميتابد و اين امر در خنك نگه داشتن داخل خانهها مؤثر است.
7- عوامل شكلگيري شهرهاي ايران كداماند؟ آب – ناهمواري – عرض جغرافيايي – عامل ارتباطي و دفاعي
8- منظور از نقش شهر چيست؟ ويژگي و كارايي خاصي كه شهر دارد.
9- هر يك از شهرهاي اصفهان – تهران – قم چه نقشي دارند؟ تهران، سياسي، اداري، اصفهان: تاريخي و صنعتي، قم: مذهبي
10- ییلاق و قشلاق عشایر ایران را مشخص کنید؟
نام ایل |
ییلاق |
قشلاق |
بختیاری |
اطراف شهرکرد |
جلگه خوزستان |
قشقایی |
شمال زاگرس فارس |
جنوب زاگرس فارس |
ایل سون |
ارتفاعات آذربایجان |
جلگه مغان |
درس چهارم بیابان ها
1-ویژگی های بیابان ها را بیان کنید؟ بارندگی کم و نامنظم ، تفاوت بارش در سال های مختلف ، بارش شدید و به صورت رگبار ، وزش باد های شدید و تبخیر و تعرق بیشتر از بارندگی سالیانه.
2- ملاک های تقسیم بندی مناطق خشک را نام ببرید. میزان بارش ، تبخیر ، درجه حرارت ، پوشش گیاهی
3- علل ایجاد بیابان ها را بیان کنید.پرفشار جنب حاره ای ، جریان های آب سرد ساحلی اقیانوس ها ، دوری از منابع رطوبتی و وجود کوهستان در مقابل ورود توده های هوا.
4- علت اصلی بیابان های ایران چیست؟نزدیکی به مدار راس السرطان و تحت تاثیر فشار زیاد جنب حاره قرار داشتن.
درس پنجم انسان و بيابان
1- منظور از بيابانزايي چيست؟ فرايند تخريب زمين با تغيير منابع گياهي، خاك و غيره كه فعاليتهاي انساني عامل مهم آن است.
2- عوامل فرسايش خاك كدامند؟ چراي بيرويه دامها، شخم زدن نامناسب خاك، تخريب جنگل، بهرهبرداي بيش از حد خاك
3- راههاي شور شدن خاك كداماند؟ كشاورزي با آب شور، كود شيميايي شور دادن به زمين، از بين بردن پوشش گياهي، آتش زدن گياهان
4- فرسايش خاك يعني چه؟ جابهجايي افقي ذرات خاك توسط آب يا باد
5- راههاي مقابله با ماسههاي روان چيست؟ با پوشش گياهي، ايجاد بادشكن و پاشيدن مالچ نفتي روي ماسه
درس ششم اهميت و نقش جنگلها
1- به چه مناطقي زيست بوم گفته ميشود؟ مناطق عمده و وسيع محيطي كه با پوشش گياهي و جانوري خاصي مشخص هستند.
2- كدام زيست بومها كمتر مورد دخالت و دستكاري قرار گرفتهاند؟ چرا؟ زيست بومهاي توندرا و قطبي به دليل جمعيت كم ناشي از شرايط سرد آب و هوايي.
3- دلايل انهدام زيست بومها كدامند؟ سوزاندن و قطع درختان به منظور تهيه زغال و هيزم براي سوخت منازل و پخت غذا، قطع درختان براي توليد الوار و مصالح ساختماني، گسترش بيرويه شهرها و كارخانهها.
4- چه عواملي موجب تخريب جنگلهاي آمازون گرديده است؟ احداث بزرگ راه سراسري – پرورش گام – قطع درختان براي بهرهبرداري معدني و دادن زمين جنگلي به افراد فقير و بيمسكن
5- به كدام جنگلها، ريه تنفسي جهان ميگويند؟ چرا؟ جنگلهاي آمازون به دليل تأمين اكسيژن جهان
6- پيامدهاي تخريب جنگلهاي آمازون كداماند؟ افزايش دياكسيد كربن و كاهش اكسيژن – گرم شدن زمين و تغيير آب و هواي جهان – از بين رفتن گونههاي گياهي و جانوري – از دست رفتن منبع درآمد مردم
درس هفتم پراكندگي و انواع جنگلها و مراتع در ايران
1- دلايل دشواری رشد درخت در ايران را بیان کنید. واقع شدن ايران درعرضهاي جغرافيايي جنوب حاره و نامنظم بودن و كمبارشي
2- دليل اهميت جنگلهاي شمال کشور را نام ببرید. تجارتي و صنعتي بودن اين جنگلها
3- اهميت جنگلهاي زاگرس را بیان کنید . حفاظت خاك و آبهاي جاري – تعديل آب و هوا- گذراندن اوقات فراغت
4- اهمیت مراتع ايران را بنویسید؟ جلوگيري از فرسايش خاك – تأمين علوفه مورد نياز دامها – استفاده در صنايع يا داروسازي
5- مهمترين عوامل تخريب جنگلها و مراتع ايران كدامند؟ چراي بيش از حد دامها – كندن بوتهها براي مصارف سوخت روستائيان – قطع درختان براي تبديل آن به زمين كشاورزي، مسكوني و كارخانهها
درس هشتم آلودگي هوا
1- علل آلودگی هوا را نام ببرید. فوران های آتشفشانی ، وزش طوفان و باد های شدید ، صنعت ، کشاورزی ، شهر سازی.
2- اثر گلخانهاي جو را توضیح دهید؟ جلوگيري از سرد شدن زياد زمين در طول شب و گرم شدن زياد آن در طول روز
3- عوامل افزایش دی اکسید کربن کدامند؟ افزایش کارخانه ها و فعالیت های صنعتی ، سوخت های فسیلی ، استفاده از وسایل نقلیه و از بین رفتن جنگل ها و مراتع.
4- پيامدهاي گرم شدن كره زمين كدامند؟ ذوب شدن تودههاي يخ قطب شمال و جنوب – بالا آمدن آب درياها و به زير آب رفتن سواحل پست – افزايش طول دورههاي خشكسالي و كاهش ميزان محصولات كشاورزي- بروز سيل در اثر بالا آمدن آب دريا
5- وارونگي دما چيست؟و در چه شرايطي رخ ميدهد؟ در حالت عادي در تروپوسفر با افزايش ارتفاع دما كاهش مييابد، اما در بعضي از مواقع سال به ويژه در زمستان با افزايش ارتفاع، دما نيز افزايش يافته و هواي سرد در مجاورت زمين قرار ميگيرد، كه اين امر مانع از جابهجايي هوا ميگردد كه به آن وارونگي دما ميگويند.
-در شبهاي آرام و بدون ابر زمستان.
6- منظور از باران اسيدي چيست؟و پيامدهاي آن را بنویسید؟ بر اثر فعاليت كارخانهها ميزان دياكسيد گوگرد و دياكسيد ازت در هوا افزايش مييابد كه اين ماده در جو با اكسيژن و بخار آب واكنش نشان داده و به صورت اسيد سولفوريك و اسيد نيتريك درميآيد كه وقتي به سطح زمين ميرسد به آن باران اسيدي ميگويند.
- پيامدهاي باران اسيدي:كاهش حاصلخيزي خاك، وارد شدن مواد سمي به خاك – از بين رفن بناهاي تاريخي به ويژه بناهاي مرمري و آهكي- نابودي درختان و كاهش مقاومت آنها در برابر سرما.
درس نهم آلودگي درياها و رودها
1- عوامل آلوده کننده رودها را نام ببرید. صنایع ، فضلاب ها ، زباله ها ، کشاورزی
2- راه حلهاي موجود براي مقابله با آلودگي آب رودها کدامند؟ كاهش ورود مواد آلاينده به داخل آب – انتقال منابع آلوده كننده به نقاط دورتر – پاكسازي رودهاي آلوده از مواد مضر
3- منابع آلوده كننده درياي مازندران را نام ببرید؟ رودها به ويژه ولگا – سموم كشاورزي – نفت – افزايش جمعيت
4- اهميت خليج فارس را بیان کنید؟ صيد ماهي و مرواريد – داشتن جزاير مهم نظامي و اقتصادي – استخراج نفت
5- تأثيرات ناشي از آلودگي خليجفارس كدام است؟ نابودي و مهاجرت هزاران پرنده از اين ناحيه – تغيير رنگ و كيفيت و كاهش آب آشاميدني در كويت و قطر – تشكيل لايه نفتي بر روي سطح آب كه مانع رسيدن نور خورشيد و اكسيژن ميگردد.
درس دهم مخاطرات طبيعي چيست؟
1- مخاطرات طبيعي از نظر محل شكل گيري چند منشأ دارند؟ دو منشأ دروني مانند زلزله و آتشفشان بيروني مانند سيل و خشكسالي
2- انواع حركات پوسته زمين؟ دورشونده – نزديك شونده – لغزنده در امتداد هم
3- زلزله چه زماني رخ ميدهد؟ زماني كه سنگهاي ناحيهاي از پوسته زمين مقاومت خود را در برابر نيروهايي كه از درون زمين به آنها وارد ميآيد از دست ميدهند و به طور ناگهاني شكسته و انرژي زياد آزاد ميشود.
4- ميزان ويراني زلزله تحت تأثير چه عواملي است؟ شدت و سرعت زلزله – عمق زلزله – دوري و نزديكي به مركز زلزله
5- بزرگي و شدت با چه مقياسهايي اندازهگيري ميشود؟ شدت زلزله ( خسارت و خرابي زلزله) كه با مقياس مركالي اندازهگيري ميشود و بزرگي زلزله ( خروج انرژي از درون زمين ) كه با مقياس ريشتر اندازهگيري ميشود.
6- مهمترين مناطق زلزلهخيز جهان كدام است؟ كمربند كوهستاني آلپ – هيماليا – كمربند اطراف اقيانوس آرام – كمربند مياني اقيانوس اطلس
7- علائم پيشبيني زلزله را بیان کنید. كاهش لرزشهاي كوچك زمين در نواحي مستعد زلزله – تغيير در مقاومت الكتريكي پيوسته زمين در محل گسلها – تغيير در سطح آب چاهها – بيشتر شدن فاصله پوسته زمين در محل شكستگيها وگسلها
8- سيل چيست؟ جريان بسيار شديد آب كه در بيرون از بستر اصلي رود جريان مييابد.
9- عوامل اصلي بروز سيل كدام است؟ ريزش بارانهاي شديد و طولاني – ذوب ناگهاني برف
10- نكات مورد توجه براي بررسي امكان وقوع سيل در یک منطقه کدامند؟ وضعيت پوشش گياهي – جنس خاك – شيب دامنه – وضعيت شبكه آبراهه
11- دلايل وقوع سيل در بنگلادش چیست؟ ريزش بارانهاي موسمي و قرار گرفتن اين كشور بر روي دلتاي رودهاي گنگ و براهماپوترا
12- بهمن چيست؟ سقوط ناگهاني مواد از روي دامنهها به سمت پايين
13- دلايل سقوط بهمن كدام است؟ نيروي جاذبه زمين – وزن مواد روي دامنه – استفاده نادرست از محيط طبيعي
14- كدام مناطق در ايران بهمن خيزند؟ جاده هراز و چالوس در رشته كوه البرز – چهارمحل و بختياري در زاگرس
15- خشكسالي را تعريف كنيد؟ كمبود ريزشهاي جوي كمتر از انتظار در يك سال
16- مشكلات ناشي از خشكسالي؟ كمبود آب مورد مصرف – ترك برداشتن خاكهاي رسي و فرسايش آنها به وسيله باد – كاهش ميزان محصولات كشاورزي و مواد غذايي، كاهش ذخيره آبرودها و توليد برق – بروز پديده آتشسوزي در جنگلها
درس یازدهم انسان و مخاطرات طبيعي
1- فوايد حوادث طبيعي را بیان کنید؟ ايجاد درياچه طبيعي از طريق فوران مواد مذاب يا ريزش كوه – حاصلخيز شدن خاك كشاورزي از طريق رسوبات سيلابي يا خاكسترهاي آتشفشان
2- انسان چگونه پوشش گياهي دامنهها را در يك حوضه آبريز از بين ميبرد؟ با به زير كشت بردن مراتع، قطع يكسره درختان جنگل، بوته كني از روي دامنهها و چراي دام بيش از حد ظرفيت مراتع
3- حوادث طبيعي چه زماني خطر محسوب ميگردد؟ زماني كه خسارتهاي جاني و مالي به انسانهاي ساكن در آن محل وارد كند.
4- مهمترين فايده پوشش گياهي چيست؟ كاهش احتمال وقوع سيل
5- چگونه پوشش گياهي مانع وقوع سيل ميگردد؟ آبهاي جاري بر روي دامنهها در برخورد با بوتهها و گياهان مختلف سرعت اوليه خود را از دست داده و با نفوذ در درون زمين مانع بروز سيل ميشوند.
6- راههاي پيشبيني سيل کدامند ؟ اعلام خطر بالا آمدن سطح آب رود – اندازهگيري باران در يك دوره طولاني در حوضه يك رود
7- راههاي مقابله با خطر بهمن را بنویسید؟ شناسايي نقاط بهمنخيز – ساختن مانع منحرف كننده بهمن – ساختن بهمنگير – جلوگيري از قطع درختان و نابودي پوشش گياهي روي دامنهها
8- دلايل خشكسالي را بیان کنید. تغييرات وضع آب و هوا – پديد آمدن لكههاي خورشيدي – دخالت انسان در طبيعت
9- چگونگي پيشبيني آتشفشان را بنویسید؟ مطالعه مداوم عكسهاي ماهوارهاي و تغيير دماي سطح زمين و هواي اطراف آن – ذوب شدن يخ و برف دهانه آتشفشان
10- انسان چگونه می تواند از خسارت های شدید حوادث طبیعی بکاهد؟ با افزایش دانش خود در محیط طبیعی ، قدرت طبیعت را به درستی ارزیابی کرده و متناسب با آن اقدام نماید.
درس دوازدهم گردشگری چيست؟ گردشگر كيست؟
1- اوقات فراغت يعني چه؟ يعني آن بخش از زمان بيداري كه انسان از تعهدات شغلي و كار توليدي آزاد است و به طور دلخواه به استراحت و رفع خستگي جسمي و روحي ميپردازد.
2- چرا دانش جغرافيا به مبحث اوقات فراغت توجه ميكند؟ زيرا در گذراندن اوقات فراغت از يك سو انسان و از سوي ديگر محيطي كه انسان اوقات فراغت خود را در آن سپري ميكند وجود دارد.
3- چرا در گذشته سفرهاي خارجي كم و محدود بود؟ زيرا مسافرت اغلب طولاني و ناراحت كننده بودند و وسايل حمل و نقل سريع و راحت وجود نداشت و مسافرت بسيار گران تمام ميشد.
4- چه عواملی موجب رشد و گسترش صنعت جهانگردي در قرن بیستم شده است؟ ظهور و توسعهي وسايل نقليهي موتوري – توسعهي شهرنشيني – بهبود شرايط كار – بهبود درآمد مردم – توسعهي ارتباطات و افزايش سطح فرهنگ – پيدايش مؤسسات و دفاتر جهانگردي
5- اصطلاح توريست از چه زماني متداول شد؟ از قرن نوزدهم
6- اولين وسيلهي نقليهاي كه موجب تحول حمل و نقل و رونق جهانگردي شدچه بود؟راهآهن
7- گردشگران به چند گروه تقسیم می شوند نام ببرید .افرادي كه از خارج وارد يك كشور شده يا از آن كشور به خارج مي روند – افرادي كه در داخل كشور خودشان به مسافرت ميروند.
8- اهميت اجتماعي و فرهنگی گردشگری را بیان کنید؟ تبادل فرهنگي ميان كشورها و افزايش بينش اجتماعي و تفاهم بينالمللي
9- دلايل اقتصادي اهميت گردشگری را نام ببرید .كسب درآمد ارزي – ايجاد اشتغال
10- مهمترين مراكز گردشگری زمستاني اروپاکدامند؟ اتريش و سوئيس
11- شهرهای جهانگردی مذهبی منطقه خاورمیانه را نام ببرید. مکه ، مدینه ، قم ، مشهد ، کربلا ، نجف ، دمشق.
12- آثار و پيامدهاي جهانگردي بر روي محيط چیست؟ تغيير چشماندازهاي طبيعي – تخريب محيط زیست و ابنيه تاريخي – آثار نامطلوب فرهنگي و اجتماعي
13- چرا به صنعت جهانگردي صادرات نامرئي ميگويند؟ زيرا بدون اين كه كالا يا خدماتي از كشور خارج مي شود، ارز وارد كشور ميگردد.
14- پاركهاي ملي به چه منظوری تاسیس می شوند و چه مقرراتی در آن ها حکم فرماست ؟به منظور حفاظت از اراضي، حيات وحش – جنگلها، چمنزارها و مراتع و چشم اندازهاي طبيعي
- مقررات حاكم بر پاركهاي ملي: ممنوع بودن بوتهكني – شكار حيوانات – سوزاندن چوب و چراي دام
درس سیزدهم ايرانگردي
1- چرا سواحل درياي مازندران محل مساعدي براي جهانگردي است؟ آب و هواي معتدل – آب و دريا با املاح كمعمق و مناسب – جنگل های انبوه
2- چهار منطقه ديدني سواحل درياي مازندران را نام ببرید .كلاردشت- تالاب انزلي – درياچه ولشت – ماسوله
3-چرا سواحل جنوبی ایران برای گذران اوقات فراغت مناسب است؟ به دلیل اب و هوای معتدل
4- گردشگر پذیر ترین ناحیه در سواحل جنوبی کشور کجاست؟ جزیره کیش
5- چرا چشمه های آب معدنی از جاذبه های مهم توریستی است؟ زیرا برخی از این آب ها دارای خواص بهداشتی و درمانی اند و در معالجه امراض پوستی و سایر بیماری ها موثر می افتد و به آن ها آب های درمانی هم گفته می شود.
6- مهم ترین حوزه های ورزش زمستانی در ایران را نام ببرید. آبعلی ، دیزین ، شمشک ، توچال
7- دو مرکز مهم گردشگری تاریخی در ایران کدامند؟ فارس و اصفهان
8- مهم ترین مراکز گردشگری مذهبی ایران را نام ببرید. مشهد – قم – ري – شيراز
4- عوامل ركورد گردشگری پس از پيروزي انقلاب چیست؟ جنگ تحميلي ايران و عراق – تبليغات استكبار جهاني – ارزش هاي انقلاب اسلامي
درس چهاردهم پراكندگي و رشد جمعيت
1- عوامل دفع جمعيت يعني چه؟ به عواملي كه مانع زندگي از زندگی انسان در یک ناحیه می شود «عوامل دفع جمعيت» گويند.
2- منظور از عوامل جذب جمعيت چيست؟ عواملي هستند كه انسانها را تشويق به زندگي در يك ناحيه ميكنند.
3- عوامل دافعه و جاذبه جمعيت به چند گروه از عوامل تقسيم ميشوند؟ دو گروه: 1- عواملي طبيعي 2- عوامل انساني
4- چهار مورد از عوامل طبيعي دفع جمعيت را نام ببرید؟ شرايط بد آب و هوايي – جنگلهاي انبوه – نواحي مرتفع با شيب تند – مناطق آتشفشاني يا زلزلهخيز.
5- چهار مورد از عوامل انساني دفع جمعيت را نام ببرید ؟عدم دسترسي به حمل و نقل مناسب – دور بودن از درياها و اقيانوسها، فقدان سرمايه و ثروت – تصميمات حكومتي
6- دلايل اقتصادي کمی تراکم جمعيت در یک ناحیه چیست؟ فقدان سرمايه و ثروت – تصميمات حكومتي
7- عوامل طبیعی و انسانی جاذبه جمعیت را نام ببرید. طبیعی : منابع طبیعی ، خاک ها ، پوشش گیاهی ، ناهمواری ، آب و هوا
8- عوامل کمی رشد جمعيت قبل از انقلاب صنعتي کدامند؟ قحطي و كمبود غذا- جنگلها – بيماريهاي واگيردار
9- عوامل رشد سريع جمعيت در بعد از انقلاب صنعتي را بنویسید. پيشرفت چشمگير پزشكي و بهداشت – توسعهي ابزار آلات و شيوههاي كشاورزي – توسعهي حمل و نقل ارتباطات
10- منظور از انفجار جمعيت چيست؟به رشد زياد و سريع جمعيت در کوتاه مدت در قارهي آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين گفته ميشود.
11- چه عواملی موجب رشد جمعيت در يك كشور يا كل جهان ميگردد ؟ تغييرات مربوط به نرخ مواليد و نرخ مرگ و مير
12- منظور از رشد طبيعي جميعت چيست؟ تفاوت بين نرخ مواليد و نرخ مرگ و مير
14- در کشور عربستان در سال 1990 نرخ موالید 36 در هزار و نرخ مرگ و میر 5 در هزار بوده است . رشد جمعیت را محاسبه نموده و به صورت درصد بنویسید. 31=5-36 به صورت درصد 1/3 %
15- ساختمان سني جمعيت را با چه نشان ميدهند؟ هرم سني جميعت روی یک محور تعداد یا درصد جمعیت و روی محور دیگر زنان و مردان و گروه های مختلف سنی
16- طبقهبندي گروههاي سني را بنویسید. 14-10 (كودكان و نوجوانان)- 65-15 سالگي(بزرگسالان)- 65+ (كهنسالان)
17- جوانی جمعیت یعنی چه و چه مشکلاتی در پی دارد؟ یعنی درصد زیادی از جمعیت کمتر از 15 سال سن دارند (قاعده هرم سنی پهن است). مشکلات در زمینه آموزش و پرورش و ایجاد شغل
18- قاعدهي هرم در كشورهاي توسعه يافته چگونه است و چرا؟ قاعدهي هرم باريك و هرم به شكل يك زنگ است به دليل پايين بودن نرخ مواليد و مرگ و مير و بالا بودن اميد به زندگي
19- توزیع جمعیت در ایران چگونه است؟ بسیار ناهمگون است
20- چهارمورد از عوامل طبيعي مؤثر در توزيع جمعيت ايران: آب و هوا –دسترسي به آب – خاك مساعد – شكل ناهمواريها
21- در 80 سال اخير چه عواملي موجب رشد سريع جمعيت ايران شده است؟ گسترش بهداشت و واكسيناسيون – لولهكشي و بهبود آب آشاميدني– رونق صادرات نفت- واردات مواد غذايي
22- ساخت سنی جمعیت ایران چگونه است و چه تاثیری در آینده جمعیتی ایران خواهد داشت؟ جوان است و بر بالا ماندن رشد جمعیت در آینده تاثیر دارد.
23- عوامل مؤثر بر رشد جمعيت را نام ببريد؟ سطح به كارگيري تكنولوژي – سطح درآمد – سطح شهرنشيني – سياستهاي جمعيتي و دولتها – ميزان سواد – ميزان اشتغال زنان – نوع آداب و رسوم و فرهنگ
درس پانزدهم جمعيت و مهاجرت، جمعيت و منابع طبيعي
1- مهاجرت را تعریف کنید .جابهجايي مردم از مكاني به مكان ديگر به منظور كار يا زندگي.
2- دلايل مهاجرت را بیان کنید. دو دليل: الف – دور شدن از شرايط و عوامل نامساعد (عوامل دافعه) ب- جذب شدن به شرايط يا چيزهاي دوستداشتني (عوامل جاذبه)
3- عوامل دافعهي مهاجرت را نام ببرید .فقر – كمبود غذا – جنگ – بيكاري – بالاي طبيعي
4- عوامل جاذبه مهاجرت را نام ببرید .آموزش بهتر – درآمد بيشتر – مسكن بهتر – وابستگي فاميلي – امكانات بهداشتي بهتر
5- چهار مورد از اثرات مهاجرت روستا به شهر را بنویسید. تغيير در ساختار اشتغال – تغيير در ساختار سني و جنسي جمعيت – تغيير در تعداد جمعيت شهر و روستا- ايجاد مشاغل كاذب در شهرها
6- بيشترين و پرحجمترين نوع مهاجرت در دهههاي اخير در ايران چه بوده است. روستا به شهر
7- هریک از موارد زیر کدام نوع مهاجرت ها ست؟
مهاجرت |
نوع |
ترک ها به آلمان |
خارجی - اختیاری |
فلسطینی ها به اردن و لبنان |
خارجی - اجباری |
اروپایی ها به قاره ی آمریکا و استرالیا |
خارجی - اختیاری |
مردم از حومه ها به شهر های بزرگ |
داخلی – روزانه |
ایل بختیاری به قشلاق خوزستان |
داخلی - فصلی |
مکزیکی ها برای بسته بندی محصولات غذایی و میوه چینی به آمریکا |
خارجی - اختیاری |
8- ویژگی های منابع طبیعی را بنویسید.
منابع تجدید شدنی |
منابع غیر قابل تجدید |
به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرند. |
فقط یکبار مورد استفاده قرار می گیرند. |
هزینه استفاده از آن ها زیاد است. |
استفاده از آن ها ارزان تر تمام می شود. |
آلودگی کمتری ایجاد می کنند. |
آلودگی بیش تری ایجاد می کنند. |
مانند: امواج،باد، خورشید، جزر و مد ، آب پشت سد ها ، زمین گرمایی |
مانند: نفت ، گاز طبیعی ، انرژی هسته ای ، چوپ، زغال سنگ |
9- سه نوع انرژی حاصل از آب عبارتند از امواج ، جزر و مد و آب پشت سد ها
10 – سه نوع سوخت فسیلی که برای ما انرژی فراهم می کنند کدامند؟ نفت ، گاز ، زغال سنگ
11- منظور از حد متناسب جميعت چيست؟ بهترين تعادل ممكن بين منابع و تعداد افراد يك سرزمين
16- عوامل اقتصادي و اجتماعي(انسانی) موثر بر دسترسی به غذا و گرسنگي را بیان کنید . توزيع غير عادلانهي غذا – ارتباطات نامناسب – احتكار غذا – افزايش قيمت مواد غذايي – ناآراميهاي سياسي و جنگ
17- چرا جنوب صحرای افریقا از نظر دسترسی به غذا دچار مشکل شده است ؟كاهش بارندگي و خشكسالي
درس شانزدهم آبها
1- چرا نميتوان از تمامي آبهاي شيرين بهرهبرداري نمود؟ زيرا مقدار زيادي از اين آبها به صورت يخ در يخچالهاي قطبي و كوهستاني قرار دارد.
2- مشكلات آب در ايران كدام است؟ كمبود بارندگي، بالا بودن تبخير
3- تبخير واقعي چيست؟ عبارت است از بخار شدن مقداري از آبها ناشی از بارندگی طي فرآيند تبخير
4- تبخير بالقوه چيست؟ مقدار آبي كه اگر در دسترس باشد به وسيلهي خورشيد تبخير ميگردد.
5- چرا ميزان تبخير بالقوه از تبخير واقعي بيشتر است؟ زيرا معمولا آبی که برای تبخیر در محیط وجود دارد ، کم تر از توانایی محیط برای تبخیر است.
6- قنات يا كاريز در كدام استانها بيشتر رايج است؟چرا؟ خراسان رضوی – خراسان جنوبی– يزد – كرمان – اصفهان به دلیل کمی بارندگی.
7- بيشترين ميزان آب در كدام بخش مورد استفاده قرار ميگيرد؟ در بخش كشاورزي
8- محدودیت های منابع آب در ایران کدامند؟ کمبود بارش ، پراکندگی نامناسب مکانی بارش ، توزیع نامناسب زمانی بارش.
درس هفدهم بهره برداری از منابع آب
1- عوامل به هر رفتن آب در بخش کشاورزی چیست؟ آبیاری مزارع در زمان نامناسب ، غرقابی کردن زمین زراعی، آلودگی آبها
2- چرا در سال های اخیر نیاز بیش تری به آب آشامیدنی سالم احساس می شود؟ به دلیل افزایش جمعیت شهرها ، مهاجرت روستاییان به شهر ها ، افزایش جمعیت روستاها و توجه بیش تر به امر بهداشت.
3- چرا آب به عنوان یک عامل بوجود آورنده بحران تلقی می شود؟ روند افزایش جمعیت و گسترش صنایع و نیاز به آب برای تامین غذای بشر.
4- بهترین راه برای بهره برداری از آب های آشامیدنی بهداشتی و کشاورزی چیست؟
آشامیدنی : جدا کردن آب آشامیدنی از آب های مصرفی دیگر.
کشاورزی : استفاده از روش های جدید آبیاری متناسب با محیط.
5- آبی که به مصرف صنایع می رسد چگونه کیفیت خود را از دست می دهد؟ به دلیل آلودگی حرارتی و آلودگی شیمیایی و میکروبی.
6- آلودگی آب را تعریف کنید. تغییرات فیزیکی ، شیمیایی و زیستی (میکروبی) آب که آن را غیر قابل استفاده می کند.
7- عوامل آلودگی آب ها را نام ببرید. زباله ها ، فاضلاب ها ، آلودگی حرراتی و سموم دفع آفات و کود های شیمیایی
8- خطرناک ترین آلوده کننده های آب کدامند؟ جیوه ، سرب و مواد شیمیایی سمی.
حدث میزنید این چیه ؟
جواب خود رو تو قسمت نظر دهید بگذارید
ولادت با سعادت امام کاظم (ع) بر شیعیان جهان مبارک باد
انجمن معارف اسلامی دبیرستان شهید رضویان
دانلود سوالات و پاسخنامه تشریحی رشته تجربی آزمون های غیر حضوری گزینه ۲ بهار ۹۱ مرحله سوم
موسسه گزینه 2 در طرح مرور آخر بهار 91 ، هشت مرحله آزمون جمع بندی غیر حضوری برگزار خواهد کرد محدوده آزمون مرحله سه : جامع مطابق محدوده آزمون سراسری آزمون مرحله سه در تاریخ 14 خرداد 91 برگزار شد هرساله با نزدیک شدن به کنکور و شروع شدن ایام جمع بندی سه روز یک بار شما نیازمند آزمون های شبیه ساز کنکور می شوید که سطح سوالات آن استاندارد و در حد کنکور باشد و محک مناسبی برای شما محسوب شود و با تحلیل آن بتوانید بسیاری از مشکلات خود رو حل کنید . بعضی از دوستان در این ایامسوالات کنکور سال های قبلآزمون سراسری رو که بارها و بارها در کتابهای تست و در طول سال دیده اند به عنوان آزمون شبیه ساز استفاده می کنند که درصدهای غیر واقعی کسب میکنند و خودشان رو گول می زنند. منبع اصلی : وب سایت کنکور حجم :۸ مگابایت دانلود : لینک مستقیم | پیکو فایل رمز فایل : www.fera.ir منبع : دبیرستانی کنکوری استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع و لينک سايت بلامانع مي باشد
دانلود اثبات تصویری اتحادهای ریاضی
اثبات تصویری اتحادهای مربع مجموع دوجمله ای، مربع تفاضل دوجمله ای، جمله مشترک و مزدوج (با استفاده از انیمیشن) را از لینک های زیر دانلود نمایید.
امیدواریم این فایل ها مورد استفاده ی علاقمندان قرار گیرد.
اثبات تصویری اتحاد مربع مجموع دو جمله ای حجم : 780 کیلوبایت لینک دانلود: لینک مستقیم | پیکوفایل
اثبات تصویری اتحاد مربع تفاضل دو جمله ای
حجم : 470 کیلوبایت
لینک دانلود: لینک مستقیم | پیکوفایل
اثبات تصویری اتحاد مزدوج
حجم : 500 کیلوبایت
لینک دانلود: لینک مستقیم | پیکوفایل
اثبات تصویری اتحاد جمله مشترک
حجم : 520 کیلوبایت
لینک دانلود: لینک مستقیم | پیکوفایل
*نظر یادتون نره*
- اصول برنامه ریزی ویژگی های یك برنامه موفق بعلاوه ایجاد انگیزه تا رسیدن به هدف
2- شرایط مطالعه: بهترین زمان ، مكان ، موقعیت و روحیات برای یك مطالعه ی مفید و ماندگار
3- مدیریت منابع آموزشی:كتاب درسی ، كتاب كمك آموزشی ، آزمون ، كلاس
فایل های صوتی | فایل های تصویری |
دانلود قسمت اول | دانلود قسمت اول |
دانلود قسمت دوم | دانلود قسمت دوم |
دانلود قسمت سوم | دانلود قسمت سوم |
دانلود قسمت چهارم | دانلود قسمت چهارم |
دانلود قسمت پنجم |
بقیه سی دی ها در ادامه مطلب
2- روش مطالعه ی دروس خواندنی و تحلیلی
3- برنامه ی درس روزهای قبل از آزمون
4- روش های تحلیل آزمون
5- تكنیك های افزایش ساعت مطالعه
فایل های صوتی | فایل های تصویری |
دانلود قسمت اول | دانلود قسمت اول |
دانلود قسمت دوم | |
دانلود قسمت سوم | |
دانلود قسمت چهارم |
1-مروری بر روش مطالعهی دروس خواندنی و تحلیلی
2- نحوهی مطالعهی دروس ادبیات، معارف و عربی
3- روشهای صحیح تست زدن
فایل های تصویری |
دانلود قسمت اول |
دانلود قسمت دوم |
دانلود قسمت سوم |
دانلود قسمت چهارم |
دانلود قسمت پنجم |
دانلود قسمت ششم |
-نحوهی مطالعهی دروس زبان، ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی
2- نحوهی مطالعهی دروس اختصاصی رشتهی علوم انسانی
3-تکنیکهای افزایش تمرکز و ایجاد اشتیاق در دانش آموزان برای مطالعهی مفیدتر
فایل های صوتی | فایل های تصویری |
دانلود قسمت اول | دانلود قسمت اول |
دانلود قسمت دوم | دانلود قسمت دوم |
دانلود قسمت سوم | دانلود قسمت سوم |
دانلود قسمت چهارم | دانلود قسمت چهارم |
دانلود جزوه آموزشی حل معادلات و نامعادلات گویا
شامل سوالات متنوع همراه با حل آنها
حجم : ۲۶۸ کیلوبایت
دانلود : لینک مستقیم |لینک کمکی
رمز فایل : www.fera.ir
منبع : دبیرستانی کنکوری
استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع و لينک سايت بلامانع مي باشد
در این قسمت مجموعه ای غنی از نمونه سوالات امتحانی ریاضی ۱ فراهم کرده و در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم | ||
نمونه سوالاتی از فصول مختلف کتاب ریاضیات۱
دانلود نمونه سوال پایانی سال دوم دبیرستان رشته تجربی
نمونه سوال امتحان پایان ترم سال دوم دبیرستان با پاسخ تشریحی
حجم :۲ مگابایت
دانلود : لینک مستقیم | پیکو فایل
رمز فایل : www.fera.ir
منبع : دبیرستانی کنکوری
استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع و لينک سايت بلامانع مي باشد
دانلود نمونه سوال پایانی سال اول دبیرستان
نمونه سوال امتحان پایان ترم سال اول دبیرستان با پاسخ تشریحی
حجم :۱ مگابایت
دانلود : لینک مستقیم | پیکو فایل
رمز فایل : www.fera.ir
منبع : دبیرستانی کنکوری
استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع و لينک سايت بلامانع مي باشد
دانلود نمونه سوالات شیمی یک فصل اول
از طرف: علیرضا آروین
دانش آموز سال اول دبیرستان مدرسه تیزهوشان و صاحب سایت www.oloomelmi.com
حجم : ۶۰۳ کیلوبایت
دانلود : لینک مستقیم | لینک کمکی
رمز فایل : www.fera.ir
منبع : دبیرستانی کنکوری
استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع و لينک سايت بلامانع مي باشد
جزوه کنکوری ادبیات و زبان و عربی کامل دبیرستان
شامل نکات آموزشی متعدد و مثال های فرآوان
دانلود جزوه کنکوری ادبیات و زبان خارجه و عربی
حجم : ۲ مگابایت
دانلود : لینک کمکی
رمز فایل : www.fera.ir
دانلود جزوه شیمی پیش فصل های ۱-۲-۳
این بار با یک فایل کاربردی و مفید برای دانش آموزان و علاقه مندان به شیمی در خدمتتان هستیم. در فایل پیش رو که با کیفیت بالا آماده شده به آموزش شیمی اختصاص دارد.
حجم: ۱مگابایت
دانلود : لینک مستقیم | پیکو فایل
رمز فایل : www.fera.ir
منبع : دبیرستانی کنکوری
استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع و لينک سايت بلامانع مي باشد
برای دانلود مجموعه کتابهای درسی مرتبط با شیمی، با فرمت pdf، از لینکهای زیر استفاده کنید. اما ابتدا ۲ نکته:
۱- برای باز کردن eBook کتاب های درسی باید نرم افزار Adobe Reader یا Acrobat Reader روی سیستم شما نصب شده باشد (برای استفاده از امکانات eBook کتاب های درسی به ویژه امکانات جستجوی فارسی باید نسخه ۸ یا بالاتر Adobe Reader را نصب کنید).
۲- هم چنین باید کلید مورد نیاز برای باز کردن کتاب های درسی نیز روی سیستم شما نصب شود. با کلیک روی لینک زیر، کلید (pdfuser.chap.sch.ir.pfx) را دانلود و اجرا نمایید. آن گاه با زدن متوالی Next به مراحل بعد می روید. تنها در یک مرحله از شما Password می خواهد که باید ۱۲۳۴۵۶ را وارد نمایید. پس از پایان نصب برای فعال شدن کلید، پنجره Adobe Reader را اگر باز است، ببندید و آن گاه فایلهای کتاب درسی را باز کنید:
لینک دانلود آخرین نسخه کتابهای درسی از سایت اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی:
متوسطه:
شیمی ۱ (متوسطه) چاپ ۹۱
شیمی ۲ (متوسطه نظری) چاپ ۹۱
شیمی ۳ (متوسطه نظری) چاپ ۹۱
شیمی پیش دانشگاهی چاپ ۹۱
فنی حرفهای:
شیمی عمومی (رشته صنایع شیمیایی) چاپ ۹۱
آزمایشگاه شیمی عمومی (رشته صنایع شیمیایی)
شیمی آلی ۱ (رشته صنایع شیمیایی)
آزمایشگاه شیمی آلی ۱ (رشته صنایع شیمیایی)
شیمی تجزیه ۱ (رشته صنایع شیمیایی)
آزمایشگاه شیمی تجزیه ۱ (رشته صنایع شیمیایی)
شیمی معدنی ۱ (رشته صنایع شیمیایی)
شناخت صنایع شیمیایی (رشته صنایع شیمیایی)
فرآیندهای شیمیایی (رشته صنایع شیمیایی)
کارگاه فرآیندهای شیمیایی (رشته صنایع شیمیایی)
عملیات دستگاهی در صنایع شیمیایی (رشته صنایع شیمیایی)
کارگاه عملیات دستگاهی در صنایع شیمیایی (رشته صنایع شیمیایی)
آزمایشگاه شناخت مواد (رشته صنایع شیمایی) چاپ ۹۱
شیمی تخصصی سرامیک (رشته سرامیک)
علوم تجربی راهنمایی:
علوم تجربی دوم راهنمایی چاپ ۹۱
علوم تجربی سوم راهنمایی چاپ ۹۱
پاسخ فعالیت های زیست شناسی 3 سال تحصیلی دوم و سوم و پیش دانشگاهی
دانلود پاسخ فعالیت های زیست شناسی 1
دانلود : لینک مستقیم
دانلود پاسخ فعالیت های زیست شناسی 2
دانلود : لینک مستقیم
دانلود پاسخ فعالیت های زیست شناسی 2(2)
دانلود : لینک مستقیم
دانلود پاسخ فعالیت های زیست پیش دانشگاهی
دانلود : لینک مستقیم
دانلود پاسخ فعالیت های زیست پیش دانشگاهی2
دانلود : لینک مستقیم
برای دانلود فایل ها میتونید روی قسمت های دانلود کلیک راست کنید و به روی save Link Az کلیک کنید و دانلود کنید